Vejen til en sundere livsstil!

Jeg får flere og flere henvendelser fra folk, der er frustreret over deres vægt og livsstil generelt. Flere af dem har prøvet talrige KURE, men beklager sig over, ikke at kunne holde fast i det vægttab den pågældende kur har givet dem. I flere tilfælde ser jeg, at folk rent faktisk tager mindst det samme på igen, som de har tabt.

Hvad skal der til for, at få et vægttab der holder? Hvilke redskaber kan du bruge for, at holde fast i motivation og vedholdenheden? Det vil jeg give gode råd til i dette indlæg.

En sundere livsstil – hvad skal der til?

For at genere et sundt og varigt vægttab, kræver det flere ting. I min verden kalder jeg disse ”ting/tiltag” for livsstilsændringer. I min verden er der ikke noget der hedder mirakel kure. Hvorfor? Fordi det ikke holder! Kort sagt!

Det er vigtigt, at få implementeret en sundere livsstil gennem fysisk aktivitet, en sundere kost, samt et stærkere JEG.

Fysisk aktivitet      

           0709-a-wh-fitness-1847

Der findes ingen gode grunde til IKKE, at være fysisk aktiv. Men hvorfor er det så svært, at få trænet?

Jeg siger altid til mine klienter, at verdens bedste træningsprogram er verdens dårligste program, hvis ikke det bliver udført. Oversat betyder det, at et program der er super godt for mig, ikke nødvendigvis er godt for dig. Selvfølgelig er der en masse basale ting indenfor fysisk aktivitet der virker ift. Vægttab. Men hvis det ikke kan motivere dig er det jo ligegyldigt. Find derfor en træningsform du synes er sjov! Hvorfor løbe, hvis det er cykling der kan få dig afsted og få forbrændt en masse kalorier? Der er ingen facitliste her. Du skal finde GLÆDEN ved træning. Vi kan alle sammen finde noget vi synes er sjovt, det kræver bare at vi tør udforske denne fantastiske verden og den vej igennem finde en træningsform, der appelerer til os. Lad dig inspirere! Du fortjener at mærke hvad fysisk aktivitet kan gøre ved dig . Har du oplevet det, bliver det et DRUG for dig, og du vil have mere! J

Kost 

healthy_food_choice

Kosten spiller en kæmpe rolle i kampen mod en sundere livsstil. Dette er måske det punkt hvor folk er mest fortvivlede og usikre på den forvirrende ”jungle” der dagligt viser sit fjæs på internettet, medierne mm. Først får vi skudt i skoene, at man KUN spise det ene, så må vi IKKE få det andet og sådan kører det i ring. Div. ”eksperter” i medierne spreder mere tvivl og usikkerhed blandt befolkningen end hvad nødvendigt er!

Jeg ser mange, der tror, at en kostplan er det der skal til, for at nå sine mål. Til dette er jeg lidt splittet. Jeg har både klienter, jeg laver specifikker kostplaner til udfra sunde fødevarer de godt kan lide. En kostplan er et super redskab på den korte bane, for at kontrollere energiindtaget (antallet af kalorier). Det kan give super resultater og være med til, at skabe hurtigere visuelle ændringer, der kan give den pågældende ”vinger” og give masser af motivation og selvtillid.

På den lange bane, opfordrer jeg dog på det kraftigste folk til, at få et SUNDT forhold til mad.

I min optik, er det at veje sin mad resten af livet, ikke en del af en sund livsstilsændring.

I stedet bør du sortere i de fødevarer du indtager. Skær slik, sodavand, forarbejdede fødevarer væk og erstat det med en moderat mængde frugt (vær opmærksom på frugtsukker) og husk at få MASSER af grønt. Herudover skal du øge dit proteinindtag (kød, mælkeprodukter). Ved at ændre disse ting og generelt tænke sig om, hvad man indtager, behøver man ikke en kostplan, for at leve sundt!

For mig er en sund livsstil, at give sig selv lov til, at spise slik osv. en gang imellem. Så længe man overvejende lever sundt er der jo netop plads til, at man kan gøre det ind imellem!?

Vær realistisk!

En sundere livsstil vil for mange mennesker være en rejse. For nogle vil det tage længere tid end for andre.

Det er ikke ”bare sådan”, at ændre (dårlige)vaner og mønstre, man har vænnet sig til igennem et helt liv. TING TAGER TID!

Derfor er det vigtigt, at være realistisk ift. sin livsstilsændring.

Via min uddannelse som coach med fokus på sundhed og livsstil, opererer jeg med, at fjerne en enkelt, maksimalt to dårlige vaner ad gangen, når jeg coacher mine klienter til en sundere livsstil.

Det er vigtigt, at have sig selv med 100 % for, at skabe resultater der holder! Derfor er det mere overskueligt, at arbejde med en dårlig vane ad gangen. Når den dårlige vane er udfaset og væk for evigt, er det en kæmpe sejr og man kan tage hul på næste udfordring, og en skønne dag har man ingen dårlige vaner tilbage!

Jeg oplever alt for mange, der forsøger at tage en såkaldt kold tyrker. De vil fra den ene dag til den anden gå fra at være utrænet til, at træne 4-5 gange om ugen, lægge alkohol og usund mad på hylden, stoppe med at ryge osv. osv. I kan godt se, at det virker urealistisk, ikke?

Derfor: tag en ting ad gangen og vær tro mod dig selv og respekter, at det tager tid.

Der var engang en klog mand der sagde, at ”Vejen er målet”. Altså, at det er selve rejsen mod det endelige mål, der giver en de fantastiske oplever os som udvikler en til, at blive stærkere.

Du vil opleve, at du ved siden af dit vægttab og sundere livsstil, bliver meget stærkere mentalt. At du bliver bedre til, at træffe gode beslutninger for dig selv.

Motivation

Motivation concept

Motivation er det der bærer os frem og giver os ”vinger”! Er motivationen i bund, kan det være en umulighed at få slæbt sig selv ned i centret.

Ønsker man, at nå et mål der ligger et godt stykke ud i fremtiden, er det vigtigt, at lægge en masse delmål, man kan arbejde hen imod undervejs. At nå sine delmål, er en kæmpe sejr og giver troen/motivationen til, at se frem mod næste mål.

Har man kun et mål, der måske hedder 50 kg. Vægttab, kan det virke uoverskueligt, da det for de fleste vil være et mål der ligger langt ude i fremtiden.

Du kan evt. Motivere dig selv yderligere ved, at give dig selv ”gaver” hvis du når dine delmål. Eks. nyt træningstøj, pulsur mm.

Variation i din træning er også vigtigt ift. Ikke at stagnere, men også for, at bibeholde motivationen. Find glæden frem og vær STOLT af din udvikling!

Til sidst er det vigtigt, at familien/kollegaerne støtter dig i din kamp for en sundere livsstil. Hvis de støtter dig, bliver det nemmere for dig J

Held og lykke!